неділя, 16 жовтня 2016 р.


Урок мислення серед природи 
з літературного читання
в 4 класі




                Підготувала
вчителька початкових класів
НВК с.Русави
Главацька О.А.

                                   2016-2017 н.р.

Тема: Віршовані твори. Емоційна тональність вірша, динаміка почуттів поета в ліричному вірші.
Мета: удосконалювати навички виразного читання віршованих текстів, формувати вміння визначати тему та мету тексту, вміння проводити фенологічні спостереження, спостереження за змінами в природі та визначати характерні ознаки осені.
Розвивати вміння співвідносити твори з відповідними жанрами;  розрізняти твори за емоційним забарвленням. Збагачувати словниковий запас, розвивати вміння висловлюватись на задану тему.
 Виховувати бережне ставлення до природи. Сприяти виробленню вміння милуватися та виражати емоційне ставлення до краси природи навколишнього світу.
Обладнання : вірші про осінь, загадки, інформація про річку Русава.
                                     Зміст уроку
I. Організація класу. Створення емоційного настрою
1. Вступне слово вчителя.
Учитель
Веселі та грайливі,
Допитливі й сміливі
Зустріли день новий.
Тож хай іскриться сонце,
Проміннячко всім шле
І любих рідних діток
 До знань вперед веде.
Завдання, ігри пропонує —
Хай кожен з вас читає, не нудьгує!
— Отож часу не гаймо і в дорогу вирушаймо.

Сьогодні ми проведемо наш урок на свіжому повітрі, урок серед природи.  І я дуже хочу, щоб  ви
Не просто дивилися , а бачили
Не просто слухали, а чули.
Не просто відповідали, а міркували
 Дружно і плідно попрацювали.
2.Правила поведінки в природі ( діти нагадують правила поведінки під час екскурсії)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Зупинка в парку
- Діти, погляньте навколо і розгадайте загадку:
1.Прийшла дівчина до хати,
Узялась хазяйнувати:
Вправно скриню відімкнула,
В жовту свитку ліс вдягнула.
У садах, гаях блукає,
Жовті шати одягає,
Золотисту стелить постіль –
Жде сестрицю білу в гості.
Хто вона?
        (осінь)
А чи знаєте ви віршовані твори про осінь?
2.Підготовлені діти читають вірші про осінь.
1. Осінь
Опало листячко з дерев,
Гілки лишились голі.
Це листопад до осені зайшов.
Крокуючи по волі.
Чекаю я прихід весни,
Світило б сонце вічно.
Ходити б в ліс по проліски,

Й купатися – до річки. (Л.Овчіннікова)
2. Осінь
Ніби притомилося сонечко привітне:
У траві пожовклій молочай не квітне.
Облетіло літо листячком із клена,
Лиш ялинка в лісі сонячно зелена.
Журавлі курличуть: летимо у вирій.
Пропливає осінь на хмарині синій.
                                      Б. Чалий

3.Осінь
…Осінь на узліссі
Фарби розбавляла,
Пензликом легенько
Листя фарбувала.
Вже руда ліщина,
Пожовтіли клени.
В пурпурі осіннім
Тільки дуб зелений.
Утішає ясен:
Не сумуй за літом!
Геть усі діброви
В золото одіто.
                            П. Осадчук
3. Фенологічні спостереження.
Бесіда про ознаки осені. Методика «Мозковий штурм»
 (Сонце нижче. Температура повітря від 0 до 15°С. Ночі прохолоді. Туман. Роса. Іній. Не спостерігаємо ластівок. Гуртуються зграї гусей та інших перелітних птахів. Ще триває робота на полях по збору врожаю. Нинішня осінь аномально тепла.)
Екскурсія до річки
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 
— Відгадайте загадку. 
Із-під гірки, з-під крутої 
Прокрадається норою 
Та й до моря утіка 
Через лози по ярках. (Річка) 
Ми з вами спустилися до нашої річки, яка зветься Русава? Хто знає чому саме так називається наша річка, звідки пішла ця назва?  (Відповіді дітей)
Так, наша річка взяла свою назву від назви села, а бере вона початок аж в Томашпільському районі, с.Олександрівка . Довжина річки 78 км, площа басейну 991 км². Долина V-подібна, завширшки від 0,5 до 2,1 км, схили помірно круті, на окремих ділянках терасовані. Заплава двобічна, її пересічна ширина 300 м. Річище звивисте, на окремих ділянках обваловане; ширина його до 30 м. Похил річки 2,9 м/км.  Тече в межах Подільської височини переважно на південь (місцями на південний захід і захід). Впадає до Дністра на південній околиці міста Ямполя.                                        Основні притоки: Томашпілька (ліва); Коритна (права).                             Давайте розглянемо берег річки. (Діти розглядають річку та висловлюють свої враження.)

-  Така річка як наша не одна .Знаєте скільки різнобарвних синіх  стрічечок в’ються по всій Україні. Сині стрічечки — це ріки України. Великі й малі, бурхливі та спокійні.
— Ви знаєте, діти, скільки річок в Україні? (Відповіді дітей.) 
— Ви так багато знаєте назв річок! Але це ще не всі. Володимир Лучук узявся поетичним пером порахувати ріки. Давайте разом почитаємо й порахуємо, скільки річок названо у вірші В.Лучука  «Скільки річок в Україні»
IV.  СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 
1. Виразне читання вірша вчителем
— Чи сподобався вам вірш? 
— Які почуття він у вас викликав? 
— Які картини ви уявляли, слухаючи його? 
— Назв яких річок ви раніше не чули? 
— У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш? 
— Які слова виділите голосом при читанні? 
— Де зробите найдовшу паузу? 
2.  Аналіз змісту вірша
Що говориться про карпатські ріки. 
— Над якою рікою зростає місто Ужгород? 
— Скільки річок згадується у вірші? 
Си є  у вірші порівняння?
— Яку річку називають символом України? 
3. Гра «Добери дієслово» 
Вчитель називає назву річки , а діти підбирають дієслово за віршем. 
Тиса                             біжить 
Донець                    впадає 
Стрий                      котиться 
Прут                        іскряться 
Черемош                 мчить 
Дніпро                    ринуть 
4. Гра «Добери ознаку» 
Тиса                       зелена 
Черемоші               тихий 
Стрий                     буйна 
Дон                         голубий 
Десна                      сміливі та проворні 
А Русава? Діти, опишіть будь ласка нашу річку. Яка вона?
Для цього даю вам 3 хвилини на спостереження. (Діти мають можливість підійти ближче до берега, пройтися вздовж річки, роздивитись, прислухатись).
  
5.Розповіді учнів про Русаву
6. Читання листа – звернення річки до дітей.
-Ой, мене рятуйте, діти!
Витягайте із мене сміття,
Що кидають у мене всюди
І не дають мені життя.
Помирати рибка стала,
Так забруднена вода.
Вже купатись перестала
В каламуті дітвора
-Задихаюсь від бензину,
Масла, бруду, хоч умри,
Як почнуть свої машини
В річці мити шофери.
Я прошу вас, діти любі,
Порятуйте ви мене!
Проявіть знання, кмітливість,
Розум, вміння і добро!
-​ Допоможемо річці? Але спочатку повторимо, які дії допоможуть річці, а які зашкодять. Якщо так – плескаємо в долоні, ні – присідаємо.
9.Фізкультхвилинка
- Не кидати у водойми бруду.
- Мити з татом машину в річці.
- Виймати з річки сміття.
- Не засмічувати джерело.
- Залишати біля річки пластиковий посуд.
- Прибирати на березі річки не вами залишене сміття.
- Палити сміття на березі річки.

-Діти, а які правила  ставлення до живої природи ви знаєте? (висловлювання дітей)

ПРО СТАВЛЕННЯ ДО ЖИВОЇ ПРИРОДИ
1. Природа – наша мати, треба її шанувати.
2. Не губи живе – і тобі не буде зле.
3. Нічого не руйнуй і братів менших шануй.
4. Зламав гілку – дереву гірко.
5. Життя можна забрати , а назад не можна віддати.
V.Підсумок уроку
-Ну, вже час повертатися до класу.  Чи сподобався вам наш урок серед природи?
1.Вправа «5 речень»
2.Я пропоную вам уявити , що кожен з вас – маленька річка, яка мандрує до великої ріки, до морів. Розкажіть про свою подорож(у вигляді твору, вірша, малюнка)
ЛИСТИ-ПОБАЖАННЯ
 Стою на місточку,
 Кидаю у річку кленові листочки,
 Не просто листи, а листи-побажання
 Найкращі і щирі вітання
Усій українській родині.
Це буде ваше домашнє завдання.

Немає коментарів:

Дописати коментар